vrijdag 25 september 2015

Quilt op Vrijdag.

 
 In tegenstelling met de Quilt uit het vorige blogje is deze Amish-quilt nooit gebruikt. Zo gaat dat soms met quilts. Ongeveer een keer in het half jaar komt hij uit de kast ,wordt anders opgevouwd of op een stapeltje ergens neer gelegd.

 
 Ik maakte hem ongeveer 15 jaar geleden ,precies weet ik het niet meer, er staat geen etiket achterop. Helemaal gemaakt vogens de Amish traditie in effen kleuren en een pikzwarte achtergrond. Dat is niet te zien op de foto's maar het is een moeilijke quilt om te fotograferen.

 
 Ook vogens de Amish-traditie is de quilt heel intensief gequilt.

 
 Paarse blokken in het midden en gekleurde eromheen.



 
Deze lijkt grijs maar is echt zwart en zo is ieder effen zwart blok gequilt.
Ik laat hem zien omdat er in het De Pont museum nog een paar weken Amish-quilts te zien zijn, kijk maar even als je wilt op de site dan weet je precies de tijden.


 
Nog een paar weekenden te  zien aan de Prinsengracht in Amsterdam, Marianne en Rob Polak hebben een schitterende collectie antieke Amerikaanse quilts waaronder ook Amish-quilts.
Degene die al wat langer quilten weten misschien nog dat deze collectie eens tentoongesteld is in Haarlem, ongeveer ook 15 jaar geleden dus heel bijzonder dat een gedeelte van deze verzameling weer te zien is.
 
Groetjes Lia.

7 opmerkingen:

Lida zei

Zonde dat hij in de kast ligt, maar ja soms veranderd je smaak of je kleuren in huis en dan kan dat gebeuren, maar het is wel een beauty! Groetjes
Lida

Quilting Moesje zei

Zeker bijzonder (en mooi:0))
Net als die van jou ! Leuk dat je hem laat zien :0))

Martine zei

Ik heb het adres in Amsterdam al opgeschreven.
Ben dol op oude quilts.
Vind je Amish ook erg mooi.

Ritainquiltland zei

Wat een leuk idee, quilt op vrijdag!
Ik hoop dat er nog een heleboel gaan komen.
En die Amish quilts vind ik ook zo mooi!

Groetjes Rita

mieke zei

Mooi doorgequild .
Ik heb nog een patroon voor ' een Amish ' liggen.
Geen idee wanneer ik daar een keer aan ga beginnen.
grtjs Mieke

Conny's-blog zei

Maar je amish quilt is mooi zeg..............liefs.Conny

Anoniem zei

Ook weer een mooie quilt Lia, ben benieuwd naar de volgende, Dorien